SimRoom PolePosition projekt u Splitu

Zaljubljenik u moto sport, video igre i digitalno simuliranje automobilskih utrka Milan Šitum već sedam godina uređuje specijalizirani portal PolePosition. U svom stanu u Splitu ima najopremljeniji opremu u Dalmaciji za one koji vole osjetiti rast adrenalina pri davanju gasa trkaćim automobilima, bolidima i formulama. Tu se mogu stjecati i prve vozačke vještine prije nego sjednete prvi put u automobil Autoškole. Milana pitamo kako je sve počelo:

– Rođen sam mjesec dana prije pada Berlinskog zida ’89., a zavolio sam utrke i motorsportske igre još kao klinac u doba prije interneta, oko ’96-97. kada su PlayStation1 i Pentium II bili u igri. Afinitet prema trkaćim igrama sam imao još kao dijete igrajući ih s prijateljima i rođacima naročito Gran Turismo i TOCA na PS1. Obožavao sam gledati Formulu 1, MotoGP, a i američke trkaće serije (NASCAR, IndyCar). Redovito sam čitao članke u specijaliziranim magazinima poput Auto Kluba, Auto Blica itd. samo radi motorsporta. Novinski izvještaji nisu bili po mom guštu jer su bili šturi, a i često ne bi bilo fotografija, a one su jako bitne u ovom sportu.

* Kada ste osnovali Pol Position portal, koliko ste tekstova objavili i tko su vam čitatelji?

– Portal PolePosition.hr sam pokrenuo oko 2016. godine kao poststudentski projekt s prijateljima Ivanom Bobanom i Antoniom Ćališem. Dosad smo objavili preko 1400 članaka, a na društvenoj mreži Facebook nas prati preko 5,7 tisuća ljudi.

Zadnjih godina se ostatak ekipe igrom okolnosti morao prešaltati u druge vode dok sam ja nastavio voditi iz hobija i kao priliku za učenje te poslovni poduhvat. Radi se o projektu napravljenom više iz ljubavi nego zaradom, ali je svakako nadišao očekivanja kod nas i publike. Dosta je ljudi mislilo da smo ozbiljna profesionalna ekipa stručnjaka, a ne mladi entuzijasti koji su s puno ljubavi i bez značajnijih financijskih ulaganja napravili vrlo dobar posao.

Surađivali smo i s Goranom Dijakovićem, vrhunskim komentatorom i auto-moto novinarom koji nas je nažalost napustio prošle godine. Svaki razgovor i uređivanje s njim je bilo jako kvalitetno i zabavno iskustvo. Čast mi bila surađivati s čovjekom koji je obavljao posao kao da radi na SkySportu ili BBC-u. Bio je profesionalan i posjedovao izvanredan glas, dikciju, stil i smisao za humor. Zasigurno jedan od ljudi koji zauzima specijalno mjesto u našim srcima jer nas je jako pristojno ugostio u Zagrebu i bolje uveo u motorsportsko novinarstvo.

Naši čitatelji i pratitelji su iz cijele Hrvatske, a i susjednih zemalja jer motorsport ne poznaje granice. Bitni su samo vještina, znanje, informacije i karakter. Iako smo splitski projekt, više nas prati Zagrepčana od sugrađana. Idući su na listi Riječani pa Beograđani, Puležani, Zadrani i Sarajlije, a što se tiče muško-ženskog omjera, nezahvalnih je 97,2 % prema 2,8 % interesa muškaraca za ovim. Razlika nas ne iznenađuje s obzirom na tematiku iako se globalno radi na sve većem angažmanu da se ovaj sport i aktivnost približi ženama.

* Nedavno ste nabavili opremu za vrhunske video igre, prvi takvi u Dalmaciji, što sve nudite igračima?

– Odlučio sam se za rizik samozapošljavanja i dati priliku nečemu u čemu istinski uživam i što je sve aktualnije na svjetskoj razini. Radi se o e-sportu koji je izvrsna alternativa stvarne vožnje i utrkivanja na stazi jer je dosta jeftinije i sigurnije, a samim time pristupačnije. Sim-racing je izvrstan hobi i rekreacija jer radimo na sebi mentalno, razvija se fizička motorika i izučava razne vještine koje nam doprinose sigurnosti na cesti, ali i u drugim aspektima u životu.

Kod nas se ljudi mogu prvenstveno dobro zabaviti, a onda trenirati i učiti. Nabavili smo opremu Simucube iz Finske koja slovi za jednu od najboljih sim-racing oprema na tržištu. Takva je razina opreme nepoznanica za naše malo tržište i uopće je nema u ponudi. Svu vozačku opremu sam morao naručiti izvana (volan, bazu, pedale, kokpit).

Radi se o poprilično skupoj opremi čije rentanje u zemljama EU-a stoji i preko 40-50 eura po satu, a uz trenera i 60 do 100. Ipak, mi nismo Njemačka ni Engleska, a najveća prednost mi je što imam vlastiti prostor jer da ga nemam i kod mene bi termin bio najmanje 25-30 eura, inače ne bih mogao poplaćati račune i morao bih zatvoriti. Primarni je cilj svakako popularizacija ove aktivnosti i dolazak do publike pa sam izašao s promotivnom cijenom od 12 eura za termin. Za ekonomiste je ovakav potez vjerojatno neisplativ jer jedan ovakav simulator dođe preko 7.500 eura.

Hrvatska je odnedavno postala domaćin WRC-a 2021. i to nas je stavilo na svjetsku mapu jer u nas osim Grobnika nema prave trkaće staze. U splitsko-dalmatinskoj regiji osim Karting Arene Split na TTTS-u također nema pravih mjesta za utrke. Najviše što nam se nudi na lokalnoj razini su brdske utrke koje se održavaju samo nekoliko puta godišnje (Skradin, Makarska, Malačka) te par lokalnih kronometara poput Trogirskog i Omiškog. Smatram da je otvaranje SimRoom PolePosition bio pun pogodak za našu zajednicu jer ovako nešto su do prije desetak godina imali samo svjetski sportski timovi.

* Uz te video igre može se pobijediti prve strahove od vožnje, vježbati na početku auto škole…

– To je istina. S obzirom na stečeno iskustvo i znanje u 15 godina civilne vožnje te preko 11 godina sportske na kartingu i u simulacijama, uvjeren sam da bi mladim vozačima i vozačicama olakšao početničke muke. Iako se u početku vozačkog dijela autoškole vozi u sigurnim izoliranim uvjetima poligona i sl., dočim se izađe na veću i bržu cestu, lako se prestraše ili pogube, a taj strah kod nekih potraje godinama. Poznajem više slučajeva koji su dobili vozačku, ali ih je držao strah od samostalne vožnje pa bi nakon desetak godina nevožnje ponovno morali učiti.

Nama je cilj suzbiti strah znanjem i opuštenom vožnjom u sigurnim uvjetima uz personalizirane 1 na 1 instrukcije. Podučavam ponajviše o vozačkim tehnikama i što se događa s automobilom tijekom vožnje, bilo pri ubrzanju, kočenju ili skretanju i ukazati na bitne stavke kao što su prianjanje guma i odnos prema vozilu. Kada se usvoji osnovno znanje vozačke tehnike, vožnja nam vrlo brzo postane jednostavnija, imamo bolji pregled situacije oko nas te bolje reakcije i pozornost. Vjerujem da su svi korisnici ove usluge osjetili značajne benefite već nakon prvog posjeta jer nam se dosad još nitko nije požalio.

* Može li se organizirati prvenstvo u moto sport igrama?

– Na svjetskoj sceni se odvijaju razna prvenstva i mladi talenti kao nikad prije imaju priliku dospjeti u prvi plan iz ničega jer svi imaju iste uvjete i priliku za uspjeh. Ovdje nema kao u stvarnosti masovne razlike u količini novca, kvaliteti trkaćeg paketa ili snage motora, odabira guma itd. s čime se često susreću trkači u stvarnosti. Kod nas talentirani mladi entuzijast imaju iste, ako ne i bolje uvjete od rivala iz svijeta.

Na nacionalnoj razini se već voze prvenstva, ali bez ozbiljnijeg angažmana i sponzora, priča ne potraje dugo. Osobno gledam na takva nacionalna prvenstva kao priliku za druženje i upoznavanje s ljudima sličnih interesa. Utrkivanje je više revijalnog nego kompetitivnog karaktera. Najbolji vozači se ozbiljno iovako utrkuju s vrhunskim vozačima iz cijelog svijeta, a to zna biti stresno i ponekad im bude potreban predah, opuštenije ozračje te druženje s domaćim ljudima.

Znao bih naletjeti na treninzima i u utrkama na F1, F2, F3 i F4 vozače kao što su Oscar Piastri, Felipe Drugovich, Dino Beganović, Kimi Antonelli i brojne druge jer često koriste iRacing platformu za treninge i stjecanje iskustva.

* Poruka za kraj!

– Hvala Vam lijepa na predstavljanju, ali mislim da sam već dosta toga iznio, možda bolje da sačuvam za neku drugu priliku i ne preopteretiti vaše čitatelje. Sada nam je bitno izboriti se za opstanak u prvoj godini te napredovati u poslu jer bez toga nema ni dolaska do pobjede.