Imoćani žive na svim kontinentima, a tamo su iz zavičaja prvi put krenuli mahom autobusom. O putovanjima “prugama” Autopoduzeća Imotski, tvrtke koja više ne postoji, mogli bi se napisati brojni romani. A stotine vedrih (ne)zgoda s našim vozačima i kondukterima, bilo na lokalnim ili međunarodnim linijama, još uvijek se zapisuje na Facebook stranici Imocki crnjaci. Reper Ante Cash upravo snima video spot za svoju pjesmu o studentskoj bus liniji Imotski – Zagreb i natrag, “gori-doli”.
Sredinom prošlog stoljeća, kad nije bilo modernih cesta i asfalta, naši su očevi i djedovi od Imotskoga do Splita putovali i po pet-šest sati. Izgradnjom Jadranske magistrale i asfaltiranjem ceste Imotski – Dupci putovanje se smanjilo na dva i pol sata, s obveznim dvadesetominutnim stajanjem u Cisti Provo, Prpuši ili u Ruskamenu, da se vozači i putnici osvježe u usputnoj gostionici. Od jutra do mraka bilo je desetak linija, gotovo svakog punog sata, s time da bi neke, obvezno petkom, bile poduplane, to jest jedan bi autobus išao preko Biorins i Studenaca, uz onaj redovit bus preko Dubaca i Krivodola.
A onda je došao Domovinski rat, pa 21. stoljeće i izgradnja autoceste A1 Zagreb – Zagvozd… U međuvremenu su ugašene velike tvornice u Imotskom i Splitu, u selu je sve manje žitelja, tko ima novca kupio je vlastiti automobil, i polako su se počele ukidati linije sa sve praznijim autobusima, koji su postajali sve manji, minibusovi i kombiji s desetak mjesta.
I došli smo do travnja 2023. Kakvo je stanje danas?
Trenutačno na relaciji Imotski – Split radnim danom prometuje do najviše pet linija. Prva Croatia Busa polazi u 6:15, slijede sve ostale FlixBusove u 7:30, 11:00, 13:00 i 15:30 sati. I nema više!
Zanimljivo je da su najjeftinije karte 7,99 € za autobuse kojima se preko Dubaca vozi 2:00 ili 2:15 minuta, sa stajanjem u većim naseljima. Najskuplje karte su 18,98 i 22,98 € za autobusne linije s predsjedanjem, ali se njima vozi samo 45 ili 55 minuta! Tako se iz Imotskoga u Zagvozd stiže za 19 minuta, za minutu presjedneš u mali bus i odmah autocestom do Dugopolja uz brzinu od najmanje 130 km/h pa zatim brzom cestom niz Klis, i ako nema gužve, na splitskom si kolodvoru za ukupno 45 minuta!
Gospe moja, da se mome ćaći ustati pa da to vidi!
E, ali i stanje s imotskim kolodvorom se stubokom promijenilo: odavno nema onog starog troperonskog kolodvora kojeg smo viđali i na razglednici, danas na Trgu iseljenika; za imovinsko-pravno vlasništvo na novom nedovršenom kolodvoru na istočnom ulazu u grad još se spore, pa većina spomenutih autobusa zapravo polazi s malog ugibališta u Blajburškoj ulici nedaleko imotskog groblja.
Internetske tražili će nude i privatni taksi prijevoz, do 3 osobe, za 119 € a vožnja traje 1:12.
Vidjet ćemo kakvo će stanje biti za deset godina!